Näringsrikt och samtidigt läckert?

Oavsett om du är flexitarian, vegetarian eller vegan – eller bara nyfiken på växtbaserad kost – så har du säkert undrat över det här. Så läs vidare, ta vårt test och upptäck hur det är möjligt!

Om du har provat på en växtbaserad kost så är du inte ensam. Veganism och vegetarianism har blivit alltmer populära och på senare tid har även flexitarianism tillkommit. Om du inte redan vet det innebär det att man i huvudsak äter växtbaserad mat … men ibland också kött. Sund kost och med tanke på miljön. Visst låter det perfekt!

Men tyvärr har växtbaserad kost ofta dåligt rykte, som att den är tråkig och smaklös. Så vi tänkte skingra myterna kring de här uppfattningarna och befästa vad du förmodligen redan vet: det går att äta näringsrikt och läckert – samtidigt. Så du kan få det bästa av två världar – du behöver bara veta hur man gör.

Lås oss börja med Världshälsoorganisationen (WHO)1. De rekommenderar att du äter minst fem portioner med frukt och grönsaker varje dag för att undvika de stora sjukdomarna. Men visste du att ungefär tre av fyra vuxna inte uppfyller de rekommendationerna?2 De flesta vuxna behöver faktiskt dubblera sitt intag av frukt och grönsaker!

Ett sätt att utmana dig själv att bli mer kreativ när det gäller måltider, är att äta flexitarisk, vegetarisk och vegansk kost. På så sätt kan du faktiskt få i dig av alla färger och fytonäringsämnen ( Sallas på svartögda bönor med granatäpple- låter det gott?). Men att vara vegan, vegetarian eller flexitarian ger inte automatiskt ett starkt immunförsvar och god hälsa. Så hur kan du vara säker på att få i dig alla viktiga vitaminer och mineraler? Gör testet och ta reda på det.

Recept

Svartögd bönsallad med granatäpple

Nivå: lätt
Följande iCook-produkter används: Knivset med 5 knivar (iCook Knife Set), 4-literssoppgryta med lock (4 Litre Stock Pot and Lid)

Ingredienser:

  1. 165 g svartögda bönor (avrunna)
  2. 3 nävar salladsblad
  3. ¼ rödkål
  4. 3 msk granatäppelfrön
  5. 2 msk valnötter
  6. 2 msk Modena balsamvinäger
  7. 2 msk olivolja
  8. salt
  9. citron
  10. kanel
  11. spiskummin

Gör så här:

  1. Koka bönorna i iCook 4-literssoppgrytan med lite vatten i 30 minuter, häll sedan över innehållet i blandskålen.
  2. När bönorna har svalnat, hacka salladsblad och rödkål med iCook-knivarna. Tillsätt granatäpple och valnötter i grytan.
  3. Rör ner citron, olivolja, Modena balsamvinäger, salt, kanel och spiskummin, och krydda sedan efter tycke och smak.

iCooks produkterna hittar du här:

https://webshop.haxansorter.fi/tuoteryhma/1539232

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *